Prawa pasażera opóźnionego lub odwołanego lotu
Przewoźnicy lotniczy mają obowiązek informować pasażerów o przysługujących im prawach. Nie zawsze jednak sami je respektują. Jeżeli tak się nie dzieje – ustawodawca wyposaża podróżnego w szereg narzędzi. Co zatem możemy zrobić, gdy linia lotnicza nie wywiązuje się z zagwarantowanych warunków?
Prawo do odszkodowania
W sytuacji, gdy lot został odwołany lub opóźniony o minimum 2 godziny, , zgodnie z przepisami Rozporządzenia 261/2004 ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, możemy dochodzić od linii lotniczej wypłaty odszkodowania. W jakiej wysokości? To zależy od pokonywanej odległości. Artykuł 7 Rozporządzenia wskazuje, że podróżni otrzymują odszkodowanie w wysokości:
- 250 EUR dla wszystkich lotów których dystans wynosi do 1 500 kilometrów;
- 400 EUR dla wszystkich lotów w ramach Unii Europejskiej, których dystans wynosi od 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów na dystansie od 1 500 do 3 500 kilometrów;
- 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż wymienione powyżej.
Aby możliwe było skorzystanie z prawa do odszkodowania musi zajść dodatkowo kilka przesłanek. Po pierwsze, lot musi odbywać się z lotniska lub do lotniska znajdującego się na terytorium Unii Europejskiej. Po drugie, odwołanie lub opóźnienie musiałyby zaistnieć z uwagi na zawinione działanie lub zaniechanie przewoźnika. Jeżeli opóźnienie wynikło z tzw. nadzwyczajnych okoliczności, wówczas linia lotnicza może uchylić się od wypłaty odszkodowania.
Wniosek o wypłatę odszkodowania za opóźniony lot WizzAir (https://skysupport.pl/wizz-air-opozniony-lub-odwolany-lot/) lub Ryanair można złożyć drogą elektroniczną. Należy załączyć do niego dokumenty potwierdzające udział w locie, powstałe opóźnienie lub informację o odwołaniu lotu, a także dane rachunku bankowego, na który linia ma dokonać wypłaty odszkodowania. Ponadto, jeśli pasażerowie ponieśli szkodę, mogą dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych, wykraczające ponad kwotę odszkodowania, o której mowa w Rozporządzeniu 261/2004.
Prawo do zwrotu należności
W przypadku odwołania lotu pasażerowie mają prawo oczekiwać, że linia lotnicza zwróci kwotę zapłaconą na poczet biletów lotniczych. Jeżeli natomiast – z uwagi na opóźnienie lotu – podróżni ponieśli jakiekolwiek dodatkowe koszty, np. na transport, jedzenie czy dodatkowe zakwaterowanie, mogą złożyć przewoźnikowi żądanie zwrotu ww. kosztów.
Prawo do zmiany planu podróży
Przewoźnik lotniczy może zaproponować – w zamian za odwołany bądź opóźniony lot – alternatywny plan podróży, z którego pasażer ma prawo skorzystać. Owa zmiana planu podróży może polegać na zorganizowaniu przez przewoźnika transportu na porównywalnych warunkach, do miejsca docelowego, w najwcześniejszym możliwym terminie lub w terminie pasującym pasażerowi. .
Prawo do opieki
W przypadku opóźnienia, o którym mowa w Rozporządzeniu 261/2004, lub odwołania lotu, pasażerom przysługuje także prawo do opieki, tj. do bycia objętym dodatkowym wsparciem przez przewoźnika. W ramach tego prawa, pasażerowie mogą oczekiwać:
- posiłków oraz napoi w czasie oczekiwania na transport;
- zakwaterowania w hotelu, jeżeli sytuacji tego wymaga, oraz transportu do niego;
- dwóch rozmowy telefoniczne, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.
Ponadto, jeśli pasażer takiego lotu jest osobą niepełnosprawną lub wymagającą szczególnej troski, przewoźnik udziela mu owego prawa do opieki w sposób priorytetowy.
Prawo do bycia informowanym
Obowiązkiem linii lotniczych, na gruncie art. 14 Rozporządzenia, jest informowanie pasażerów o przysługujących im prawach. Nie mogą jednak robić tego w dowolny sposób. Jak wskazuje przepis, linia lotnicza powinna zadbać, aby informacja o przysługujących pasażerom prawach znajdowała się w uwidocznionym miejscu, najlepiej w punkcie, w którym odprawiani są pasażerowie. Czytelny dla pasażerów tekst powinien zawierać informacje o tym, jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku odwołanego lub opóźnionego o co najmniej dwie godziny lotu oraz informacje gdzie pasażerowie mogą szukać pomocy. Treść informacji została wprost wskazana przez ustawodawcę w art. 14 Rozporządzenia.
Co więcej, jeżeli pasażerowi odmówiono wstępu do samolotu lub jego lot został w całości odwołany powyższą informację powinien otrzymać na piśmie. Podobnie, odpowiednią informację wręcza się każdemu pasażerowi dotkniętemu opóźnieniem o co najmniej dwie godziny.
Podsumowanie
Zgodnie z art. 15 Rozporządzenia 261/2004, linia lotnicza nie może ograniczyć ani uchylić się od odpowiedzialności w stosunku do pasażerów wynikającej z Rozporządzenia, szczególnie w drodze klauzuli wyłączającej lub ograniczającej zawartej w umowie przewozu. Niestety, przewoźnicy często stosują inne zabiegi prowadzące do odmowy wypłaty odszkodowań swoim klientom, a sami pasażerowie wahają się czy wchodzić w spór z dużą korporacją. W takiej sytuacji warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnych pełnomocników, którzy w naszym imieniu wystąpią z wnioskiem o odszkodowanie i sprawnie pokierują całym postępowaniem.
Materiał zewnętrzny